25 aug tisdag

Tankar från pastorn - Var dag

Var dag är en sällsam gåva,
en skimrande möjlighet.
Var dag är en nåd dig given
från himlen, besinna det!

Psalm 180 har säkert flera av er både hört, läst eller till och med sjungit. Men jag leker lite med tanken på vad som skulle hända med innebörden av texten om man förde samman de två första orden till ett.
"Vardag är en sällsam gåva, en skimrande möjlighet.
Vardag är en nåd dig given från himlen, besinna det!"

Det är kanske inte just så vi upplever det, nu när många av oss kommer tillbaka från semester till en vardag med arbete, skjutsande och uppdrag på olika håll. Samtidigt kan vardagen också vara något man längtat efter och sett fram emot. Många mår i grunden väldigt väl av rutiner, inte minst barn, och saknar rytmen under semesterns mer flytande tillvaro. Och efter det senaste halvårets undantagslika tillstånd på grund av coronapandemin kanske just vardag är det vi längtar efter mest av allt. Ur det perspektivet klingar orden ganska klockrent: Vardag är en sällsam gåva ... Och de tillfällen när livet ställs på sin spets, när något gått sönder, när man får uppleva förlust eller sorg, kan längtan efter vardag Ä det normala och regelbundna, upplevas än mer akut. Vardag är en sällsam gåva ...

Jag tror att vi gör gott i att ofta påminna oss om vardagens välsignelse. Uppöva oss i tacksamhet över allt det som är som det brukar. Tacksamhet över det välbekanta och det som är stabilt över tid. Det senaste halvåret har visat oss att det så lätt kan ryckas ifrån oss. Vardag är en nåd dig given från himlen, besinna det!

Min längtan för församlingens del inför hösten handlar just om att sakta men säkert få återgå till en god vardag. Jag hoppas och ber att vi allt eftersom ska få återgå till den goda rytmen, där söndagens gudstjänst fungerar som hjärtat i kroppen, som tryggt och stabilt pulserar med sina veckovisa hjärtslag - vilka förser Kristi kropp med syre och liv. Vardagen i Guds församling är i sanning "en sällsam gåva, en skimrande möjlighet". Och jag tycker att det senaste halvåret skärpt blicken så att vi förstått att verkligen "besinna det!".

Jag ber om en god höst och en välsignad vardag tillsammans i församlingen!

Gud välsigne dig, var dag!

/Johanna Fredrixon