Kjell Ljunggren svarar...

Snart är det påsk - vad betyder påsken för dig?

Det som hände då, är det största som hänt i mänsklighetens historia. När vi firar påsken blir vi påminda om detta. Nyligen var jag och lyssnade till Boris Salo, präst och författare från Finland, som lärt sig Markusevangeliet utantill och läste upp detta med stor inlevelse. Då blev det väldigt tydligt för mig att hela Jesu liv var inriktat just på denna händelse. Siktet är påsken, det andra som händer är egentligen bara bonus. Och människorna ikring honom hade svårt att förstå. För dem såg det ut som allt slutade med ett nederlag. Men efteråt kan vi förstå att det inte var ett nederlag utan seger.

Så kan det också vara många gånger i livet, det som ser ut som misslyckanden kan ge upphov till mycket gott när man ser i backspegeln.

Du lever nära musiken - vad betyder musiken för dig på en gudstjänst/möte/samling?

All musik är viktig. Musik öppnar våra sinnen, den påverkar oss. Musiken i kyrkan är jätteviktig.

Vad är församlingen för dig?

Församlingen är där vi som har en bekännande tro träffas och stödjer varandra. Sedan ska vi gå ut och förmedla Jesus för andra! Vi ska inte bygga upp en så stor verksamhet och organisation så att vi blir instängda och upplåsta av alla aktiviteter, och inte har tid att ta hand om de i samhället som bäst behöver oss. Vi behöver hitta naturliga sätt att prata med andra om vår tro, för människor i allmänhet längtar efter att få höra om det. Och man måste ha tålamod! Man kanske får umgås med en människa ett helt liv utan att man ser någon frukt av det, men så händer det ändå något till slut.

Hur skulle du beskriva Jesus (utifrån din personliga relation till honom)?

Det är svårt att sätta ord på det, men jag ser det som en kompisrelation. Någon jag kan berätta allt för och diskutera allt med. Det är det viktigaste i kristendomen att man får ha en personlig relation till Gud. En kärleksrelation!

Vill du dela med dig av något boktips?

Jag har läst mycket litteratur om människor som varit på "andra sidan" och det de upplever är just att Gud ÄR kärlek och att mötet med Gud förändrar deras liv. Det har betytt mycket för mig att få läsa om detta, det ger mig hopp. Jag kan rekommendera "Himlen finns på riktigt" av Todd Burpo och "My descent into heaven" av Howard Storm.

Publicerat den 16 april