Nina Hörlén svarar ...

Hej Nina!
Du har nyligen flyttat hem till Norrby från Västerås. Hur känns det att vara tillbaka i Småland och i församlingen i Ingarp igen?

Jätteroligt! Jag har längtat hem länge, är väldigt hemmakär. Och jag har saknat församlingslivet, för jag har inte haft något sådant under tiden jag bodde i Västerås. Jag hade ambitionen att försöka hitta en församling där, men av olika anledningar blev det inte så.

Varför är du med i en församling?

Anledningen till att jag gick med i församlingen vid just det tillfälle jag gjorde var bland annat för att jag skulle flytta iväg och hade ingen församling dit jag skulle. Så det kändes tryggt att ha en församlingstillhörighet i ryggen, även om jag inte kunde vara på plats rent fysiskt så ofta visste jag att man bad för mig och det var skönt att veta.

För mig betyder det mycket att få påfyllning från församlingen, gudstjänsten och gemenskapen med andra troende stärker mig.

På vilket sätt vill du tjäna Gud?

Jag har alltid haft lätt för att umgås med människor som ännu inte har en gudstro och jag tror jag har en uppgift där. Det har vuxit fram naturligt, särskilt under mina studieår i Jönköping, att prata om min tro och be för människor som inte själva tror än. Just därför är det viktigt för mig med en församling att luta mig mot och hämta styrka ur.

Hur skulle du beskriva din relation till Jesus?

Jesus är grunden i mitt liv, han är alltid där, var jag än befinner mig och i vilket sinnestillstånd jag än är i. Men jag brottas med min tillit till Gud i vardagen. Jag har svårt att släppa taget och lita på att Gud styr till det bästa. För att nämna ett exempel längtade jag länge efter Edit (min dotter) och var arg på Gud för att hon dröjde. Nu i efterhand kan jag se att hon kom i precis rätt tidÄ! Så jag tränar på att be: "Gud ge mig vad jag och min familj behöver." Istället för att be om en massa småsaker.

Favoritsång?

"Du vet bättre än jag" som är från en barnfilm som handlar om Josef och hans bröder. Refrängen lyder: "Du vet bättre än jag, styr mina steg. Jag ber dig låt allting bli bra, för du vet bättre än jag."

Favoritbön?

"Jag prisar din vishet, du som tar till dig det skadade och lägger din skatt i bräckligt lerkärl."

Publicerat den 3 februari