Guds verkstad

Församlingen är Guds verkstad. Vi människor, Guds avbild, formas där av Hans goda och kärleksfulla hand.

I församlingen finns inga färdiga utställningsexemplar, utan vi får komma till Gud i vår svaghet och med våra brister.

Genom församlingens historia har vi lärt oss att Gud är trofast. Han leder oss, bär oss, styrker oss och inspirerar oss. Vår önskan är att ännu fler ska vara med och dela den erfarenheten.

För att här uttrycka vår tro och vår uppgift använder vi några citat ur Församlingsordningen:

Jesus är centrum

Jesus Kristus som korsfäst, död och uppstånden är församlingens centrum.

Det är Guds församling

Församlingen är Guds skapelse och en gemenskap av dem som blivit lemmar i Kristi kropp genom tro. Församlingen är kallad att vara Kristi synliga kropp. Bara Gud vet vilka som i sanning tillhör Guds folk.

Församlingen blir synlig när människor samlas till gudstjänst kring Guds ord och sakramenten i trohet mot den apostoliska tron. Denna gemenskap är till för hela Guds värld.

Inte bara för oss själva

Församlingen finns i världen och för världen. Genom Guds mission, vittnesbörd, tjänst och gemenskap, uttrycker församlingen Kristi närvaro och delar människors liv på den plats där den verkar.

Alla är välkomna

Församlingen är en hela livets kyrka och vill möta människors behov i alla åldrar och skilda livssituationer.

Kyrka för Fairtrade

Equmeniakyrkan Ingarp är sedan april 2012 en diplomerad Kyrka för Fairtrade och har arbetat med frågan sedan 2010.

Kyrka för Fairtrade är en diplomering för församlingar som engagerar sig för rättvis handel och etisk konsumtion. Diplomet ges till församlingar som:

1. Använder Fairtrade-märkt kaffe, te och andra produkter i sin verksamhet
2. Sprider kunskap om rättvisefrågor och om möjligheterna att påverka som konsument
3. Skapar opinion för rättvis handel och deltar i kampanjer och andra utåtriktade aktiviteter
4. Samarbetar med andra aktörer som stödjer Fairtrade
5. Informerar och rapporterar om sitt arbete

Man ska också utveckla arbetet lite mer för varje år.

I praktiken i Equmeniakyrkan Ingarp innebär detta bland annat att vi har haft några informationskvällar om Fairtrade. Scoutskjortorna och Equmenias fotbollar är Fairtrademärkta. Kaffe och te vid serveringar i kyrkan är till största delen Fairtrade. Vid "missionsauktionen" består ett av vinstchanslotterierna av Fairtradevaror. På stora Fairtradefikadagen i oktober brukar vi ha ett öppet café då man kan prova olika kaffesorter och bakverk med Fairtradeingredienser.

Vi har även en liten Fairtrade-affär i ett skåp i serveringslokalen i kyrkan där vi säljer te, kaffe och choklad. Där finns även mer information om vad Fairtrade innebär. Välkommen att handla!

"Att köpa rättvisemärkta produkter är att rösta med plånboken för en annan värld och därmed erkänna att den är möjlig. Rättvis handel är inte förklädd välgörenhet. Den gynnar både producenter och konsumenter. Att handla rättvisemärkt är ett konstruktivt val". Detta skriver Francisco Van Der Hoff Boersma, en av medgrundarna till Fairtrademärkningen, i sin bok "De fattigas manifest- lösningarna kommer underifrån" Argument förlag.

Har du idéer om vad vi kan göra mer, hör av dig till Missionsrådet som består av Eva Karin Themar, Mattias Ingeson och Erik Gerhardsson, vilka är ansvariga för att arbeta med Fairtradefrågan i församlingen eller tag egna initiativ och berätta i efterhand!

Läs gärna mer om fairtrade på www.fairtrade.se och www.kyrkaforfairtrade.org

EvaKarin Themar

Missionsrådet