6 sep fredag

Hälsa för alla - i Kongo

Församlingens satsning på "Hälsa för alla - i Kongo" fortsätter. Under hösten kommer vi att få besök av någon eller några från Equmeniakyrkan som berättar om projektet.

Idrottsskolorna i Brazzaville och Kimpese
Vid årets stora scoutläger Prisma, utanför Söderhamn, samlades det in pengar till idrottsskolorna i Brazzaville och Kimpese. Det är en del av Equmenias internationella arbete och varje år arbetar två svenska unga volontärer där. Det kom in över 181 000 kr. Inte illa!

Pastor Nando i Indien
Pastor Nando i Indien överfölls av extremister den 24 april. Efter några dagar på sjukhus avled han. Men innan han dog vädjade han till de andra kristna att inte hämnas utan be för dem som skadat honom och bemöta alla människor i området med kärlek.

Regionen som pastor Nando bodde i har drabbats av svår torka och nu har Equmeniakyrkan tillsammans med den Indiska Kyrkan bestämt sig för att ge katastrofmedel till 10 byar där. De får hjälp med dricksvatten, foder till djuren, utsäde, nya brunnar och vattentankar. Vi kan få bemöta hat och våld med kärleksgärningar och stödja indier som utsatts hårdare än vi av klimatförändringarna.
Missionsrådet har bestämt att 5 000 kr av Prylladans överskott ska gå dit.

Världens Barn
Sista helgen i september och första i oktober pågår Världens Barn-insamlingen. Överallt i medierna uppmärksammas detta och vi kommer som vanligt att stå med sparbössor på ICA. Hör gärna av dig om du inte varit med förut men vill hjälpa till. Dessutom kommer det att delas ut informations-folder med inbetalningsinformation till hushållen i bygden. Håll utkik efter lappen i din postlåda. Minns att många bäckar småÄ

Moçambique
När jag gick in på Diakonias hemsida möttes jag av information om Moçambique. Efter två cykloner är förödelsen enorm i landet. Skördar, skolor och mer än 35 000 hus har förstörts. Även minst fem sjukhus har skadats. Diakonia finns på plats med nödhjälp. Hit har vår församling redan skickat katastrofpengar från Prylladan.

Fairtrades höstkampanj
Vecka 41 och 42 har Fairtrade sin höstkampanj. Kanske kommer din mataffär att uppmärksamma detta. Annars tycker vi i Missionrådet att du ska fråga varför de inte gör det. På Fairtrades hemsida fairtrade.se står följande text
"Vad är grejen med så mycket Fairtrade? Jo, när vi handlar mer, påverkar vi mer. Fairtrade betyder en tryggare familjeekonomi, bättre arbetsvillkor och mer hållbara jordbruksmetoder. På köpet kommer handlingskraft och större framtidstro."

Jag vill avsluta med en mening ur tidskriften Equmen från Equmeniakyrkan som jag hoppas stämmer på vår församling. Evangelisten Liselotte J Andersson skriver, "Jag blir glad av att se många församlingsmedlemmar i olika åldrar med uppkavlade ärmar."

/Missionsrådet genom EvaKarin Themar