1 jun torsdag

Skaparen och hans skapelser - en bisyssla?

Det kan inte vara lätt att vara ett litet bi den här våren. Soliga veckor avbyts av dagar med snö och hagel, och även om det ser soligt och varmt ut kan det vara riktigt kyligt när man väl lämnar kupan.
Jag kan tänka mig hur bina klagar:
- Va? Hagel? Det sade de inget om i pollenrapportenÄ

Vi hade en del bikupor runt vårt hus där jag växte upp på landet. Bina är fantastiska på många sätt, och det är frestande att likna församlingen vid ett bisamhälle, men jag tror att det finns viktiga skillnader. En sak som skiljer är att vi är unika, och våra unika personligheter är skatter i vår församling.

En annan sak som skiljer är vad som blir resultatet av vår gemenskap. Vår honung ska inte behöva stjälas, eller tas med våld. Den är till för alla, både innanför och utanför kupan. Och på det sättet kan våra gåvor och bisysslor få blomstra inom församlingen, men även få vara en del av församlingens utsträckta händer till samhället runt omkring. Det här är några av de saker som gör att församlingen inte är någon bisyssla - det vi gör är inte likformiga förpackningar av honung för oss själva, utan vi får dela med oss av de Guds gåvor som vi får förvalta överallt i våra liv.

En annan skillnad är vad vi gör på sommaren! Medan bina bygger och stretar dag ut och dag in, får vi tillfällen att verkligen vila, umgås och njuta av sommaren! Med Guds välsignelse!

Tack för att ni ger mig och andra så mycket!
Tack för att ni är unika!

Mvh
Joel Samuelsson

ÄMan hörer fåglar sjunga
med mångahanda ljud,
skall icke då vår tunga
lovsäga Herren Gud?
Min själ, upphöj Guds ära,
stäm upp din glädjesång
till den som vill oss nära
och fröjda på en gång!

(Den blomstertid nu kommer.
Text: Israel Kolmodin, J.O. Wallin)