26 okt onsdag

Tack alla ni som hjälpte till att samla in pengar till Världens Barn. Vi stod med insamlingsbössor på ICA och fotbollskillar tog upp kollekt på den ekumeniska guds-tjänsten i samband med Höredaloppet. Tillsammans blev det 12 953 kr till barn-projekt som 15 av Sveriges mest kända hjälp-organisationer driver.

Tack också alla ni som skänkt kläder m.m. till "Brobyggets" höstinsamling.

För åttonde året i rad, anordnades "Fairtrade challenge". Det som vi kallar Stora fairtradefikadagen. I år var det den 20 oktober och den uppmärksammades på platser över hela vår jord. Kampanjen anordnas med syftet att sprida information om och att öka konsumtionen av Faitrademärkta produkter. Detta kan i sin tur skapa möjligheter till utveckling och stärka mänskliga rättigheter i länder med utbredd fattigdom. Länderna tävlar sig emellan om att ha flest fikadeltagare.

I samband med Kyrkornas globala vecka, 13 Ä 20 november, så planerar och genomför engagerade människor över hela landet olika aktiviteter lokalt. Årets tema är "Jord att leva på Ä mänskliga rättigheter i klimatförändringarnas spår".

Något att tänka på: "Nu skulle vi vara inne och knapra på jordklot nummer två Ä om det hade funnits. Den 8 augusti var det Earth Overshoot Day (Den ekologiska skuldens dag). Det innebär att vi den dagen hade förbrukat vad som borde varit jordens totala årskvot för förbrukning av naturtillgångar. Denna dag har kommit tidigare och tidigare varje år." (Kyrkornas globala veckas nyhetsbrev).

Vid Missionsauktionen går även i år 10 % av resultatet till vår systerkyrka i Estland.

Aktiviteten i Prylladan är just nu låg, men vi närmar oss advent och då har vi en helg med försäljning av bl a advent- och julsaker. Årets intäkter fördelas på följande sätt:

- 28 % Katastroffond. I år skickar vi det till Syrien via Equmeniakyrkan.

- 28 % Läxhjälp för romska barn i Margita, Rumänien via Erikshjälpen.

- 14 % Socialstöttning i närområdet + stipendier till personer i församlingen som vill arbeta som volontärer eller missionärer.

- 30 % Bygg- och reparationsfond för Ingarps missionskyrka.

I år, 2016, har Diakonia funnits i femtio år. Det vill man inte fira, men det har uppmärksammats. Man startade som Frikyrkan hjälper och samlade in pengar till en torkkatastrof i Indien. Sedan har verksamheten tyvärr behövt fortsätta. I vår kommer vi att få besök av en representant från Diakonia, som kommer och informerar om deras aktuella tema om människor på flykt.

Vi närmar oss jul och då infaller ju en av årets största insamlingar, den till Equmeniakyrkans internationella arbete. Som vi skrev i förra programbladet, har insamlingarna tre år framåt temat "Tänd ett ljus Ä Syrien". Låt oss hjälpas åt att göra tillvaron för våra "syskon" i det krigshärjade landet något lite bättre.

Vill du ge bort presenter med extra mening? Håll koll efter Alternativa Julklappar i kyrkan.

Glöm inte att ha med Beatrice Sigfridsson i Zambia och Erik Gerhardsson på Lesbos i dina böner. Om du har tillgång till dator ger Beatrice glimtar från sin nya vardag på StepOut-bloggen. Erik fortsätter sitt engagemang för flyktingar i den organisation som enligt honom är den sista som finns kvar på ön.

/Missionsrådet genom Eva Karin