Du är här:Start > Blogg > I Rumänien

10 jun fredag

I Rumänien

Den tredje maj åkte jag, Matilda Robertsson, och Joel Sigfridsson med vår K2-grupp*) till Rumänien i fem dagar. Vi åkte till Marghita för att besöka organisationen EFI fadder som har bedrivit verksamheten FCE i Marghita i 20 år, och har försökt att hjälpa barn och ungdomar att få en bra uppväxt och ge dem en utbildning.

FCE har många olika små projekt och vi var och besökte några av dem.

Ett av projekten de har är ett dagcenter för ungdomar med funktionshinder. De har gått ut skolan men har svårigheter att skaffa sig ett jobb. På dagcentret får de göra kort och stöpa ljus som de sedan säljer. Det vi gjorde på dagcentret var att umgås med dem och hjälpa till att göra kort.

Ett annat projekt som vi var på var after school dit barn åker när de har slutat skolan för att få hjälp med läxor men även få hjälp med att hålla sig rena. När vi kom dit så var de flesta barnen ute på rast och lekte så vi fick vara med dem och spela fotboll och hoppa hopprep.

På fredagskvällar brukar de ha ett ungdomsmöte, där vi var med och medverkade med sång och drama. Under mötet sjöng vi lovsånger och Mattias Gustavsson från Pingstkyrkan höll en kort predikan. Efteråt spelades det spel och fotboll, K2 mot Rumänienungdomarna (de vann!).

För mig har resan varit lärorik för att jag har fått se och uppleva hur de lever i Rumänien där de flesta är fattiga. Fattigdomen blev synbar när vi var ute i Marghita och såg oss om. Där kunde man se de stora kontrasterna mellan rikt och fattigt, exempelvis på hur alla hus såg ut. En del var stora och färgglada medan grannens hus kunde vara ett ruckel.

Jag har fått se hur FCE har hjälpt och påverkat Marghitas barn och ungdomar på ett positivt sätt.
Vill du läsa mer gå in på deras hemsida: www.efifadder.se

/Matilda

*) K2 är en frivillig fördjupningsgrupp efter konfirmationen.