30 mar onsdag

Tankar från pastorn - Ljuset som ger klarhet

Ljuset som ger klarhet

Det finns en psalm som heter Fäst dina ögon på Jesus, och den har funnits med mig under de senaste dagarna. En rad i den psalmen går så här: Alla ting runt omkring smälter bort som snö i ljuset av hans ära och makt.

Det är ju väldigt vackra ord och jag tror att jag förstår vad som menas med dem: att i relation till honom så bleknar allt annat i betydelse. Samtidigt så vet jag faktiskt inte om jag håller med…  Hur gärna vi än kanske skulle vilja det, så är det inte min erfarenhet att alla problem och allt som vi lever med dagligen bara smälter bort som snö när vi lyfter upp det inför Guds ansikte.
Snarare kan jag uppleva att det är så att det blir både tydligare och mer konkret när jag talar med vår Herre om det. Precis som att vi ser vad det var som faktiskt fanns djupt där under snön när våren kommer och den sakta smälter bort. Inför honom kan vår ibland odefinierade oro, våra rädslor och våra trassliga liv börja få konturer och bli hanterbart. Istället för att bara ta bort det, så tror jag ofta att Gud kan ge oss en större klarsyn men också redskap för att ta itu med saker och ting. Och det är för mig en väldigt hoppfull tanke!

När det här programbladet kommer ut så har vi precis passerat påsken; den kristna kyrkans största högtid. Vi har fått följa Jesus genom lidande och död, fram till uppståndelsen och det nya livet. Och i det så blir det också tydligt för oss hur Gud verkar. Han går inte omvägar runt det svåra, han hoppar inte över eller slätar över.

Nej, han väljer att gå rakt in i det och dela våra lidanden. Men - och det är viktigt -  han överger oss inte där utan leder oss steg för steg in i ljuset.

Våren är i antågande. Ljuset går oss till mötes. Snön smälter sakta bort. Det gör inte allting enkelt: vårt livspussel är detsamma oavsett om det är vår eller höst. Men tillsammans med Jesus får vi vandra ett steg i taget, ett ögonblick i sänder.

Fäst dina ögon på Jesus
Se in i verkligheten själv
Alla ting runt omkring
smälter bort som snö
i ljuset av hans ära och makt

Fäst dina ögon på Jesus
Se in i verkligheten själv
Se upp till hans kors
och du ser hans triumf
i den död som blev livet för dig

Du som önskar samtal, bikt, själavård eller förbön är alltid varmt välkommen att höra av dig till mig!
Telefonnummer: 076-3219197

/Johanna Fredrixon