12 feb tisdag

Varför fasta inför påsk?

Att fasta handlar om att avstå någonting i sitt liv för att bereda plats för någonting annat, för någonting bättre. Ibland "ser vi inte skogen för alla träd". Vi hittar inte det vi behöver i väskan för att det är så fullt av så mycket. Vi rotar och letar och rafsar runt. Och det är mycket som lätt tappas bort när det blir för mycket av allt, som tacksamhet till exempel.

Fastan är ett erbjudande om att i något område av livet göra en välbehövlig upp- och utrensning. Bereda plats, lägga tillrätta det som halkat snett och kanske finna något som gått förlorat. Det finns inget egenvärde i själva utrensandet eller i avhållsamheten: det är ju vad som händer med oss och vad som föds i det utrymme som uppstår som är det intressanta och spännande! Tänk bara hur Gud kan överraska oss, förbluffa oss, när vi utökar hans spelutrymme lite i våra livÄ

Vad skulle hända om du till exempel avstod från att surfa på mobilen, eller avstod sociala medier, under fastan? Drygt 40 dagar utan surf. Sammantaget handlar det nog om ganska mycket tidÄ Kanske skulle du få syn på vissa rätt så viktiga saker. Kanske inte. Men tänk om du då samtidigt bestämde dig för att istället för att surfa en halvtimme varje morgon eller kväll skulle läsa en stund i din Bibel, eller i en andaktsbokÄ Vad skulle kunna hända då? Eller, rättare sagt, vad skulle inte kunna hända?

Jag vill uppmuntra dig, oavsett vem du är, att fundera över om det finns något i din vardag som du skulle må bra av att avstå under en period. Finns det något som du har, eller gör, som du lever mycket med, men kanske egentligen inte behöver eller i längden mår bra av?
Fastan är ett ypperligt tillfälle att våga prova ett annat sätt, våga gå en annan väg än den upptrampade stigen.

Equmeniakyrkan inbjuder alla som vill, församlingar och enskilda, att detta året delta i en Klimatfasta. Det innebär att man under fastetiden innan påsk är extra noga med att försöka tänka klimatmedvetet vad gäller särskilt tre områden: transporter, mat och konsumtion. Du som vill inbjuds att testa på en klimatomställning under en avgränsad period Ä något som kan bli en väckarklocka och en viktig symbolhandling, inte bara för dig själv utan också i solidaritet med en värld som blöder. Exakt hur din klimatfasta ska se ut är upp till dig att bestämma. Kanske handlar det om att åka kollektivt till arbetet och låta bilen stå under veckorna. Eller varför inte prova på att äta vegetariskt några gånger i veckan? Eller avstå från att handla allt sådant som inte är absolut nödvändigt under den här perioden? ÄVad skulle kunna hända då? Eller rättare sagt, vad skulle inte kunna händaÄ?

Jag är övertygad att om vi lägger våra liv i Herrens hand, stort som smått, så kommer han att välsigna det. Men exakt hur, och på vilket sätt, det återstår att se för den som vågar prova.

Smaka och se att Gud är god! Ps 34:9

Vill du läsa mer om Klimatfasta 2019, gå då in på www.equmeniakyrkan.se/klimatfasta

/Johanna Fredrixon