12 feb tisdag

I samband med församlingens årsmöte i november togs en avslutande insamling upp till Estland via Brobygget. Onsdagen den 24 april till den 30 april sker sista klädinsamlingen.

Equmeniakyrkans internationella arbete uppmärksammas ju alltid från första advent till sista januari. Den här gången går insamlingen under namnet "Låt oss sprida hop". Medvetet felstavat för att det satsas på att ge fler tillgång till skolgång och då bland annat lära sig stava. Utbildning är den säkraste vägen ut ur fattigdom och ger möjlighet att styra över sitt eget liv. Vi samlade in 23 864 kr på Annandagen och sedan tillkommer det som satts in via autogiro. Förra året var det nästan 12 000 kr så det kan nog vara ungefär lika mycket i år (siffrorna gick inte att få fram till nu när jag skriver). Tyvärr sjunker våra insamlingsresultat. Förra året var det 10 000 kr mer och för tio år sedan (2008) samlade vi in 53 448 kr.

"Hälsa för alla i Kongo" är vår församlings nya ekonomiska satsning. Folder med information finns att ta på kyrktorget. Det är ett projekt som drivs av Equmeniakyrkan och vi kommer att stötta det bland annat med 10 % av missionsauktionens resultat och nästan en tredjedel av Prylladans överskott.

I Smålandstidningen fredagen den 11 januari 2019 gick att läsa en artikel om valet i Kongo-Kinshasa. Det är många frågetecken kring om valet gått rätt till. Romersk-katolska kyrkan i landet hade valobservatörer på plats och de visade på många fel. Nu är Felix Tshisekedi utsedd som vinnare med 7 miljoner röster före Martin Fayulu med 6, 4 miljoner.
Kongo-Kinshasa är ett av Afrikas största länder med rika naturtillgångar, men som plundrats många gånger och vanskötts. 1998 - 2003 var det krig i landet och det är fortfarande oroligt i öst. Minst 3,3 miljoner har mist livet i det kriget. Vid årsskiftet 2018/2019 hade landet 5 miljoner internflyktingar.

På Equmeniakyrkans hemsida uppmanas vi att be för Kongos befolkning och land så de får en president och regering som vill det bästa för folket.

Om du vill ge bort en present som förändrar världen kan du på Diakonias hemsidas gåvoshop köpa allt från ett Kritpaket för 22 kr, ett Hygienpaket för 64 kr till en stund tillsammans med en dramapedagog för barn i flyktingläger för 746 kr.

Open Doors påminner oss också att inte glömma att be för våra kristna systrar och bröder i världen.

Till sist ett tips! Om du vill ge bort rosor eller choklad (kanske i samband med Alla Hjärtans dag), välj då Fairtrade. Det motverkar fattigdom och ger människor bättre levnadsvillkor.

/Missionsrådet genom Eva Karin Themar