10 apr måndag

2011 drabbades Afrika av en enorm svältkatastrof. Då sa man att det inte får upprepas, men tyvärr är det aktuellt igen. Både nyhetsprogram, tidningar, hjälporganisationer och till och med Melodifestivalen har berättat om situationen i länderna.

I Ingarps missionskyrka pågår en insamling till mat och vatten via Diakonia. Swisha valfritt belopp till 90 330 44 eller ge en gåva i sparbössan som finns på serveringsdisken i samband med samlingar i kyrkan. Du kan också skänka pengar via andra humanitära organisationer, till exempel Radiohjälpen. Just nu är många fokuserade på svälten i Afrika.

I början av mars ordnades ett samarrangemang mellan Ingarpsbygdens samhällsförening och Ingarps Missionsförsamling. Det var dags för "Ännu flera schyssta låtar". Go, musik och sång blandades med allvar då allt överskott från kvällen skickades till Erikshjälpens projekt "After School" i Rumänien. Romska barn får läxhjälp, dusch- och tvättmöjligheter, samt även mat och lektid. Detta kan ge dem en bättre förutsättning till att bryta invanda mönster och förhoppningsvis slippa hamna i utanförskap.

Söndagen den 19 mars hade vi besök vid gudstjänsten av Petter Jakobsson som jobbar för Diakonia.

Efter gudstjänsten höll han ett seminarium över ämnet "Ingen människa ska behöva fly!". Här berättade Petter att klimatförändringar oftast är grunden för världens konflikter och om hur Diakonia arbetar för att stötta lokala organisationer på plats. Om du känner att du vill stödja arbetet kontinuerligt kan du bli månadsgivare och skänka via autogiro. Läs mer på Diakonias hemsida www.diakonia.se.

Också i vår blir det klädinsamling till Estland, och precis som vanligt står hästtransporten utanför Stallet en vecka.
Onsdagen den 19 april till och med tisdagen den 25 april kan du lägga in hela och rena kläder samt skor Ä redo att säljas.

Välkommen hem från Zambia Beatrice Sigfridsson! Söndagen den 23 april kommer Beatrice att berätta om sitt arbete och sina erfarenheter i landet. Om du inte kan vara med på samlingen så kan du kanske läsa om hennes äventyr på bloggen "beasplace.blogg.se".

Än en gång har Erik Gerhardsson återvänt till Lesbos. Den här gången ska han också arbeta på flyktingläger. Just nu samlar han in pengar till 10 tvättmaskiner till de 1500 personerna i lägret. Vill du bidra så kan du swisha valfri gåva till 076-8301150. Glöm inte att be för Erik och dem han möter.

I år har Fairtradefikadagen flyttats från oktober till maj och ändrats så man kan välja på tre föreslagna datum, antingen 11, 12 eller 13 maj. Vi har valt ett nytt grepp för i år, med att ha "Fairtrade after school" och "Fairtrade after work" fredagen den 12 maj. Mellan klockan 14.30 och 18.30 kan man köpa och äta godsaker. Klockan 17.00 till 18.30 finns dessutom tacobuffé uppdukad. Kom och fredagsmys tillsammans och lär om Fairtrade. Intäkterna delas mellan Estland och katastrofen i Afrika. Vill du ordna eget fairtradefika på jobbet eller hemma, kan du själv välja om du vill ha det 11, 12 eller 13 maj.

/Missionsrådet