26 mar torsdag

Du vet väl att vår församling är en Kyrka för Fairtrade?

För att bli diplomerad ska en församling i största möjliga mån använda Fairtrademärkt kaffe, te och andra produkter i sin verksamhet samt engagera sig i kampanjer och sprida information om Fairtrade och rättvis handel. Läs mer på Ingarps missionskyrkas hemsida om vår församlings arbete med Fairtrade.

Varför går folk klädda i svart på torsdagar?

De kanske stödjer kampanjen "Thursdays in black" (torsdagar i svart). Kyrkornas världsråd startade redan på 1980-talet en fredlig protest mot våldtäkt och våld, i synnerhet det som sker i samband med krig och konflikter. Genom denna symboliska handling, att klä sig i svarta kläder på torsdagar, kan vi visa vårt stöd för våra systrar som fått synliga och osynliga ärr. De finns över hela vår jord t.ex. både i Syrien, Kongo, Pakistan och här i Sverige. Equmeniakyrkan deltar i den globala kampanjen för att vara en röst som motverkar orättvisor.

Har du tänkt gallra i garderoben?

Klädinsamling till Estland ordnas även i år. Från onsdagen den 15 till och med tisdagen den 21 april kan du lägga in hela och rena kläder samt skor i hästkärran vid Ingarps missionskyrka. Packa dem i sopsäckar eller stadiga kartonger. Behöver du hjälp, kontakta Anna tel. 40020 eller Eva Karin tel. 40102.

Kan klimathotet övervinnas?

"De rika länderna i världen bär det största ansvaret för klimatförändringarna. Ändå är det människor i fattiga länder som drabbas värst. Nu har de inte bara fattigdom att kämpa mot, utan även klimatförändringar. Det är inte rättvist. Vi kan redan nu känna av klimatförändringarnas konsekvenser. Människor i världen över vittnar om kraftigare översvämningar, svårare torrperioder, våldsammare stormar och stigande havsnivåer. Dricksvattnet blir på många håll förorenat och odlingsfälten förstörs. Men om vi agerar nu så kan vi fortfarande stoppa klimatförändringarnas värsta konsekvenser."

Citatet är hämtat på www.actclimate.org/sv. På Equmeniakyrkans och Diakonias hemsidor kan du läsa mer om kampanjen act now for climate justice. Där kan du skriva på namninsamlingen för att visa våra politiker att du vill att de arbetar för klimaträttvisa inför klimatmötet i Paris i december 2015.

Undrar du hur det gick?

Det slutgiltiga resultatet för Ingarps missionskyrkas insamling till Equmeniakyrkans internationella arbete Tänd ett ljus blev 39 999 kr. Sedan tillkom även minnesgåva från en begravning och födelsedagspengar.

Vill du vara med och be för Equmeniakyrkans arbete?

Nu finns förbönskalendern för andra kvartalet i predikstolen.

/Eva Karin Themar och Anna Rydsmo