10 feb tisdag

Hur gick det med Diakonias kampanj ”Skatteflykten” och våra underskrifter?

Den 29 oktober 2014 överlämnades 3000 namnunderskrifter till Finansdepartementet och statssekreterare Ulf Holm. (Varje år försvinner mer pengar från utvecklingsländer än vad de får i bistånd.) Förhoppningsvis inspireras Ulf Holm och andra beslutsfattare till att arbeta för en ökad insyn i hur skatteintäkter hanteras både i Sverige och globalt.

Missionsauktionen 2014 gjorde att vi glädjande nog kunde skicka 16 000 kr till Equmeniakyrkans arbete i Estland, som stödjer deras barn- och ungdomsarbete och pionjärförsamlingar, en gren av Brobyggets arbete. (En annan är att det blir klädinsamling i april).

Omvänd mission

Tredje advent installerades en ny pastor i Linköpings missionskyrka. Han heter Saoud Bahhi och kommer från Syrien. Han har arbetat som pastor i 16 år i sitt hemland. När han nu inte vågade vara kvar i kriget med sin fru och tre barn flydde han till Sverige och till sina tre syskon här. Tack vare Bahhi, som talar arabiska, kan nu Linköpings Missionskyrka tjäna bland invandrare och flyktingar.

Julen är förbi och förra årets alternativa julklappsförsäljning i kyrkan bestod av bl.a. julkort, smycken och gåvobrev. Bäst sålde ”Dece- mössorna”, från Networks trading, som är tillverkade av romer i Rumänien. Genom den rumänska organisationen Networks arbetar Erikshjälpen för att stärka och lyfta romerna i deras hemmiljö. Ett bättre sätt att försörja sig på än att tigga.

När vi skriver detta pågår fortfarande Equmeniakyrkans internationella insamling som heter ”Tänd ett ljus”.

Vid gudstjänsten på Annandag jul kom det in 28 597 kr till detta arbete, förra året var summan 46 485 kr. Detta är en utveckling som bekymrar oss i missionsrådet och säkert fler i församlingen, men det hinner kanske komma in mer innan insamlingsperioden är slut 31 januari. Vi återkommer med slutgiltigt resultat.

Läs gärna på kyrkans anslagstavla där det hänger en hälsning med information från Hanna Larsson som fortsätter sitt arbete på OM. Hon och organisationen behöver mycket förbön och även ekonomiskt stöd.

Tips för dig som är mötesledare

Equmeniakyrkan har en förbönskalender där man varje vecka föreslår ett förbönsämne i Sverige och ett internationellt. Missionsrådet har lagt en folder i predikstolen med dessa förslag som kan användas i gudstjänsten.

/Eva Karin Themar och Anna Rydsmo