15 sep måndag

När vi skriver detta får vi många rapporter om oroligheter runt om i hela vår värld. Det är svåra situationer i Ukraina, Syrien, Irak och Gaza, torka i Kina och hungersnöd på gång i östra Afrika. Diakonia har gjort ett upprop om insamling till Gaza. De förmedlar både akut humanitärt stöd och arbetar långsiktigt för mänskliga rättigheter och internationell humanitär rätt. Du kan sätta in pengar på deras plusgiro: 90 33 03-6.

Under sommarens scoutläger på Mosshemmet i mitten av juni samlade scouterna in pengar till fyra vattenbrunnar i Bangladesh, ca 36 000 kr. Brrrravo!

Vid gudstjänsten den 28 september har vi insamling till "Världens barn".

Ny klädinsamling till Estland kommer att göras torsdagen den 2 oktober tom onsdagen den 8 oktober. Förpacka dina hela och rena kläder samt skor i kartonger eller stora sopsäckar och ställ in i hästtransporten vid Ingarps missionskyrka. Ring Anna 400 20 eller Eva Karin 401 02, 0730-329335 om du vill ha hjälp.

Välkomna på Fairtradecafé i Ingarps missionskyrka torsdagen den 16 oktober! På förmiddagen har barntimmebesökarna möjlighet att köpa fairtradefika och på eftermiddagen är det öppet café mellan kl. 14.30 - 17.00. Det finns smörgåsar, bullar, kakor och fairtrademärkta drycker att köpa. Intäkterna delas lika mellan församlingens byggkassa och missionsarbetet i Estland.

Du som går i skolan kan gå av bussen och ta ditt mellanmål där! Scouterna kommer att hjälpa till att baka till detta café.

Anordna gärna ett eget Fairtradefika på din arbetsplats denna dag. Gå in på www.fairtrade.se och läs mer om hur du gör eller be oss om hjälp med att rapportera!

I förra programbladet skrev vi om kampanjen "Skatteflykten". Vi kan nu skicka in 47 stycken namnunderskrifter till Diakonia, som vidareförmedlar dessa till den regering som vinner valet i höst.

Nytt brev från Elin Eckerberg i Mocambique finns uppsatt på anslagstavlan i kyrkan samt på hemsidan. Hon berättar bland annat om Natanael. Tänk vad våra förutsättningar i livet kan vara olika!

Hanna Larsson fortsätter att jobba inom OM ännu ett år.

Det finns så mycket oro, nöd och orättvisor i vår värld och vi känner oss ofta maktlösa men vi har vår oerhörda tillgång bönen! Ta med detta som vi skrivit om i dina böner!

/Eva Karin Themar och Anna Rydsmo