3 feb måndag

Missionsrådet berättar ...

Tack alla ni som var med och skänkte och handlade på missionsauktionen i slutet av november. De 10 % av behållningen gick till Brobygget i Estland.

Insamlingen till Equmeniakyrkans internationella arbete, Hoppets tid, gav 60 598 kr. Förra året samlades det in 52 224 kr. Roligt att den negativa insamlingstrenden sedan flera år vände!

Equmeniakyrkans hjälporganisation Diakonia skriver i DELA MED - en tidning från Diakonia nr 4 2013 om sin kampanj för 2014:

”Under nästa år kommer Diakonia återigen sätta ljuset på världens skatteflykt. Pengar som behövs i arbetet för att bekämpa fattigdomen försvinner varje år från fattiga länder för att istället hamna på bankkonton i den rika delen av världen. Varje år smiter företag undan med cirka 138 miljarder USD i skatt - tänk vad som skulle kunna göras för de pengarna om de stannade kvar i utvecklingsländerna:

- alla barn i välden skulle kunna få skolgång

- vi skulle nå internationella mål om barnadödlighet

- vi skulle kunna förbättra mödradödligheten och bekämpa infektionssjukdomar

- vi skulle utrota hungern i utvecklingsländerna

… och ändå ha 25 miljarder USD kvar!”

Tips!

Kom och lyssna på Sara Hugosson i Värne Allianskyrka, frukost för alla lördagen den 22 mars. Sara arbetar på Diakonia i Stockholm.

Om du firar Alla Hjärtans dag den 14 februari rekommenderar vi att du väljer Fairtradecertifierade rosor och/eller choklad! Det gläder fler än bara mottagaren!

Glöm inte att ta med Elin Eckerberg i Moçambique och Hanna Larsson som arbetar för OM, i era förböner!

/Anna Rydsmo och Eva Karin Themar